Conditii de acordare a somajului tehnic pentru coronavirus
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
Guvernul a stabilit condițiile pentru intrarea în șomaj tehnic și a reglementat depunerea online a documentelor pentru obținerea unor beneficii sociale pe perioada stării de urgență, 19 martie 2020
Comunicat de presă
Guvernul
a stabilit condițiile pentru intrarea în șomaj tehnic și a reglementat
depunerea online a documentelor pentru obținerea unor beneficii sociale
pe perioada stării de urgență
Guvernul
a aprobat Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor
acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul
protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de
răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. Actul normativ reglementează,
printre altele, condițiile pentru intrarea în șomaj tehnic, continuarea
plății unor beneficii sociale, prelungirea în mod automat a unor
documente, precum și posibilitatea transmiterii online a actelor
necesare pentru obținerea unor beneficii.
În ceea ce privește șomajul tehnic,
Guvernul a stabilit că în timpul stării de urgență, pentru perioada
suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa
angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activităţii,
indemnizația de care beneficiază salariații să fie suportată din bugetul
asigurărilor pentru șomaj. Nivelul indemnizației va fi de minimum 75%
din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din
fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu
brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale
de stat pe anul 2020.
De aceste prevederi urmează să beneficieze salariații angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiții:
a)
întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de
autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de
urgență decretate și dețin Certificatul de situații de urgență emis de
Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art.
12 din Decretul Președintelui României nr. 195/2020. Ministerul
Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de
situații de urgență conform metodologiei aprobată prin ordin.
b)
reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au
capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților
lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru
cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă
active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.
Decontarea
sumelor plătite cu titlu de indemnizație, din bugetul asigurărilor
pentru șomaj, se face în cel mult 30 de zile de la depunerea
documentelor, iar aceste sume se reîntregesc din fonduri externe
nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor
alocate pentru această intervenţie şi în conformitate cu prevederile şi
regulile de eligibilitate ale Programului Operaţional Capital Uman.
OUG introduce și unele prevederi care să asigure acordarea, în continuare, a stimulentului de inserție și a indemnizației de sprijin
prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind
concediul și indemnizația pentru creșterea copiilor. Guvernul a stabilit
ca aceste drepturi să nu înceteze în situația în care părintele, ca
urmare a instituirii măsurilor generate de starea de urgență, se află în
situații de suspendare sau chiar de încetare a raportului de muncă sau
de serviciu prin restructurarea/restrângerea activității angajatorului.
Acordarea drepturilor, în aceste condiții, se realizează pe o perioadă
de 90 zile, după această perioadă urmând să fie reanalizată situația și
să se aplice prevederile legale corespunzătoare.
Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede introducerea poștei electronice
ca principal mijloc de comunicare între cetățean și autoritatea
administrației publice centrale sau locale, în vederea stabilirii
drepturilor la beneficiile de asistență socială.
Pot
fi solicitate prin poștă electronică: ajutorul social, alocaţia pentru
susţinerea familiei, alocaţia de stat pentru copii, drepturile acordate
în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind
concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, alocaţia
lunară de plasament, drepturile acordate în procedura adopţiei, ajutorul
pentru încălzirea locuinţei, indemnizaţia lunară de hrană acordată în
baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii
maladiei SIDA în România.
De
asemenea, pe perioada stării de urgență pot fi depuse prin poștă
electronică și cererile și documentele doveditoare pentru stabilirea şi
plata, în condiţiile legii, a drepturilor băneşti ce se suportă din
bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi din Fondul de garantare
pentru plata creanţelor salariale.
Măsurile adoptate de Guvern vizează și beneficiile de asistență socială pentru copii și tineri,
care au drept condiție frecventarea cursurilor școlare. Astfel,
alocația de stat pentru copii, alocația lunară de plasament și alocația
pentru susținerea familiei se acordă fără întrerupere pe perioada
instituirii măsurilor de urgență. De asemenea, alocația zilnică de
hrană, de care beneficiază copiii cu cerințe educaționale special, se
acordă pe perioada valabilității certificatului de orientare școlară
fără a fi condiționată de numărul de zile de școlarizare și de prezența
școlară.
Totodată, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afecțiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile,
a fost reglementată eliberarea şi decontarea certificatelor de concediu
medical, care cuprind a 91-a zi sau depăşesc 183 de zile, acordate în
perioada stării de urgenţă, fără avizul medicului expert al asigurărilor
sociale.
Impactul financiar estimat pentru aplicarea măsurilor de urgență stabilite de Guvern este de 2.036.000 mii lei.
Serviciul Comunicare, Mass-Media și Relații cu Publicul